Ved bestilling – hvornår skal rejsen betales?
Ved bestilling skal der betales depositum i løbet af 48 timer efter at bestillingen er godkendt. Restbeløbet skal uopfordret være Thinggaard i hænde 45 dage før afrejse.
Ankomstdag
Hotellet/lejlighederne vil stå til rådighed fra kl. 16.00/17.00. Disse tider kan variere fra destination til destination. Det anbefales derfor at pakke skitøjet øverst i kufferten således at dagen kan udnyttes til skiløb, hvis man har liftkort til denne dag. Normalt vil receptionen og/eller guiderne ved ankomst kunne anvise et bagageopbevarings- og omklædningssted. På enkelte destinationer kan dette koste et mindre gebyr. Bemærk at bagageopbevaringen er på eget ansvar og at bagageopbevaringen i enkelte uger kan være udendørs. Afstanden mellem bus, bagagested og lejlighed kan variere, hvorfor må du beregne at skulle bære din bagage op til 1000 m. På flere destinationer vil der være lokale busser, man kan benytte gratis. Vi bestræber os selvfølgelig på at minimere disse afstande mest muligt.
Nøgleudlevering
Udlevering af nøgler foregår som udgangspunkt i receptionen på det hotel eller lejlighedskompleks, hvor du skal bo, medmindre andet er aftalt med guiderne. På nogle steder vil nøgleudlevering forgå på f.eks. vores afterski. I disse tilfælde vil guiderne informere jer herom. Nøgleudlevering samt indsamling af lejlighedsdepositum vil foregå fra kl. 16.00/17.00.
Bagage
Du har selv ansvaret for bagagen under hele turen. Har du ikke en indboforsikring som dækker bagage, anbefaler vi at tegne en rejseforsikring, der også dækker bagage. Der er desværre begrænset bagageplads ved busrejser, hvorfor hver rejsedeltager maksimalt må medbringe 25 kg. bagage bestående af: én kuffert el. taske, ét par ski el. ét snowboard og tilhørende ski/snowboardstøvler. Bemærk, at der må ikke pakkes tøj o. lign. i skiposer, boardbags og støvletasker. Derudover må et styk mindre håndbagage medbringes. HUSK, at du selv skal bære bagagen ved ankomst og afrejse. Bemærk at chaufføren kan afvise bagage, der afviger fra ovenstående. Ski eller snowboard kan medbringes mod et skitransportstillæg.
Hoteller/lejligheder i Alperne
Værelser og lejligheder varierer i udstyr og indretning fra land til land. De fleste lejligheder i alperne er enklere end det vi er vant til i Danmark. Specielt er lejligheder i Frankrig ofte små, og kan være spartansk indrettet. Vær opmærksom på, at lejlighederne i turistområderne generelt er mindre og ikke altid lige så godt udstyret som herhjemme. Det er derfor en god idé at medbringe viskestykke, karklud, køkkenkniv og krydderier.
Lejlighedsdepositum
I alle vores lejligheder skal der lægges et depositum enten til guiden eller den lokale udlejer. Dette afhænger af destinationen, men er normalt på ca. kr. 2.000,- / 250€ for lejligheder og ca. kr. 4.000,- / 500 € for chaleter. Depositum lægges pr. lejlighed og normalt med kreditkort på destinationen. Det er rejsedeltagernes eget ansvar at lægge depositum ved nøgleudlevering. Nøglerne kan ikke udleveres, før depositum er lagt. På grupperejser gælder særlige regler for betaling af depositum. Reglerne vil fremgå af det udsendte materiale. Tilbagebetaling af depositum sker enten ved afrejse eller ved fremsendelse af depositum senest 10 dage efter hjemkomst, hvis lejligheden er efterladt i rengjort og ordentlig stand, og der ikke har været støjklager. Det er det lokale lejlighedsbureau, der afgør om der skal tilbageholdes noget af depositum. I tilfælde af tilbageholdelse af depositum hæftes solidarisk af lejlighedens beboere. Laves der skader i lejligheden, hvis beløb overstiger depositummets størrelse, skal regningen fra det lokale lejlighedsbureau betales før hjemrejse fra destinationen.
Slutrengøring
Når man bor i lejligheder/hytter, fremgår det under de enkelte beskrivelser om slutrengøring er inkluderet i prisen. Hvis den ikke er, kan man selv gøre rent eller evt. betale et tillæg herfor på stedet. Hvis man ikke selv står for rengøringen skal lejligheden/ hytten stadig forlades i pæn og ryddelig stand, herunder skal opvasken være taget, køleskabet og opvaskemaskinen være tømt, og der skal være fejet. Hvis hytten/lejligheden ikke efterlades i ordentlig stand, vil man blive opkrævet et ekstra beløb.
Sengelinned og håndklæder
Er inkluderet hvis du bor på hotel og i nogle lejligheder. Er sengelinned/ håndklæder ikke inkluderet kan dette tilkøbes hjemmefra eller du kan selv medbringe dette på rejsen. Du skal ofte selv hente sengelinned/ håndklæder i receptionen. Receptionen og/eller guiderne vil informere nærmere ved nøgleudleveringen.
Arrangementer
På mange af vores destinationer har vores guider forberedt nogle arrangementer som du kan tilmelde dig. Tilmelding til arrangementer sker på destinationen og betales i lokal valuta. Bemærk! Visse arrangementer kan ikke gennemføres ved dårligt vejr eller for få tilmeldinger.
Busserne
Alle vores busser er 4-stjernede busser udstyret med bl.a. flysæder, toilet, aircondition, stereo- og dvd-anlæg samt TV. Alle vores busser er desuden røgfrie, men der vil løbende blive afholdt nogle korte pauser. Derudover vil der på udrejsen blive holdt et længere aftensmadsstop (husk visa/dankort eller Euro). Under turen vil der være mulighed for at købe drikkevarer. Det er tilladt at nyde medbragte drikke- og madvarer i bussen.
Skiområdet
Vi gør opmærksom på, at man i begyndelsen og slutningen af sæsonen må være forberedt på, at der er mulighed for, at ikke alle nedfarter og lifter er i drift og, at langrendsløjpenettet kun er delvist opkørt. Dette kan skyldes vejret eller et mindre antal gæster på destinationen. En sådan mangel berettiger ikke til refusion af rejsens pris.
Forsinkelser
Vi gør vores bedste for at overholde de oplyste tidspunkter. Alligevel kan forsinkelser forekomme af årsager, som Thinggaard ikke har indflydelse på. For disse forsinkelser påtager Thinggaard sig intet ansvar.
Glemte sager
Efterlysning af glemte sager skal ske umiddelbart efter hjemkomsten. Til dækning af f.eks. forsendelse kan Thinggaard opkræve et gebyr.
Guideservice
På de fleste af Thinggaards destinationer vil vi tilbyde guideservice. Guider har fast træffetid på afterski hver eftermiddag. Her kan du få hjælp, tips, informationer og tilmelde dig diverse arrangementer. På ankomstdagen hjælper guiden med liftkort, skileje, indkvartering m.m. Der afholdes desuden et informationsmøde. På de af vores destinationer, hvor vi ikke har guideservice, vil receptionen stå for udlevering af nøgler, anden hjælp, råd, tips og informationer.
Liftkortet
Liftkortvil i langt de fleste tilfælde være chip-kort, hvor der ikke skal bruges billede. Skal du medbringe et billede, vil det være oplyst på dit rejsebevis. I Frankrig, Østrig og Italien er liftkortet, der er inkluderet i grundprisen. Alle liftkort kan mod tillæg udvides til ankomst- og afrejsedag. Bemærk! Alle 7-dageskort gælder fra ankomstdagen (dvs. fra om lørdagen for busgæster og fra om søndagen for flygæster). På flere destinationer kan liftkortet desuden udvides til at dække et større område (se priser i faneblad under den aktuelle destination). Hel- og halvdagskort kan købes på destinationerne.
Parkering
Kør-selv-gæster skal være opmærksomme på, at der på mange destinationer skal betales P-afgift. Priserne varierer, men begynder typisk ved 300 kr./uge (betales i lokal valuta). Ved indendørs parkering er det desuden en god ide at bestille plads på forhånd.
Pas
Der skal altid medbringes pas, da det fungerer som internationalt identifikationspapir. Bemærk at pas, der udløber under rejsen, er ugyldige.
Reklamationer
Hos Thinggaard bestræber vi os altid på, at din ferie bliver perfekt. Skulle der, mod forventning, være noget, du ikke finder tilfredsstillende, skal du kontakte vores guider eller kontoret i Danmark. Venter du til efter hjemkomsten, har vi ingen mulighed for at udbedre problemet. Er du ikke tilfreds med behandlingen af din klage på rejsemålet, kan du foretage en skriftlig reklamation til Thinggaard indtil 14 dage efter hjemkomsten.
Skileje
Du kan tilkøbe skileje enten ved bestilling af rejsen, eller senest 2 uger inden afrejse pr. telefon eller mail. Bestilling af skileje kommer ud på en voucher som du modtager på mail. Denne skal du vise i skiudlejningen på destinationen for at få dit udstyr udleveret. Guiderne på destinationen ved hvad du skal leje, og er for det meste at finde i skiudlejningen på ankomstdagen.
Det er selvfølgelig også muligt at leje ski når du er ankommet til destinationen. Fordelen ved at booke og betale skileje hjemmefra er, at du bare skal hente dem når du kommer frem. Hvis du vil leje ski selv når du ankommer, skal du bare henvende dig i den nærmeste skiudlejning. Hvis vi har guider på destinationen, vil de være behjælpelige.
Skiskole
Vi tilbyder undervisning med dansk- eller engelsktalende skiinstruktører på alle vores destinationer. Priser på kurser kan ses i prislisten ved hvert land. Her oplyses også hvis dansk
Rygning
Som bekendt er restriktionerne generelt blevet hårdere når det gælder rygning. Alle fly, færger og busser er røgfrie. Vi gør desuden opmærksom på, at der i langt de fleste tilfælde er rygeforbud på indkvarteringsstederne.
Valuta
Frankrig, Italien og Østrig bruger Euro, og Norge bruger norske Kroner. Der findes hæveautomater på alle destinationer, ligesom man ofte kan veksle penge i den lokale bank. Det anbefales dog, at du har lidt lokal valuta med hjemmefra så du ikke står uden penge på ankomstdagen.
Mødetider
Ved busrejser 30 min. før afrejse. Ved flyrejser starter check-in 2 timer før afgang, og gaten lukker 1 time før.
Afrejseinformation
Du modtager din afrejseinformation ca. 10 dage før afrejse sammen med eventuelle vouchers til skileje og skiskole. Har du booket Hemsedal, Sälen og Trysil sendes afrejseinformation senest 5 dage før afrejse.
Allergier
Hvis du har madallergier, skal du kontakte Thinggaard Rejser på mail eller telefon senest tre uger inden afrejse og fortælle hvad du ikke kan tåle. Vi kontakter hotellet/pensionatet og giver informationen videre. Vær opmærksom på, at udbuddet ofte er begrænset i Alperne.
Glemte sager
Du kontakter os via mail på [email protected] eller telefon på 70 10 00 10. Vi beder guiderne og busselskaberne eftersøge den tabte genstand. Finder vi den, bliver den sendt hjem til Danmark og videre til dig pr. efterkrav + et gebyr på kr. 120,-